torsdag 19 november 2009

rakt i hjärtat!


Under nationella proven i svenska har vi i år fått hålla små korta föredrag, med temat relationer och starka band.

En vän till mig pratade om hur det är att tappa tilliten till en annan människa och om hur man reser sig upp efter det fallet. Det träffade mig rakt i hjärtat och rörde mig till tårar.
I sitt föredrag delade hon också med sig av en dikt, och den tänkte jag att ni kunde få läsa här:
-
Jag tror det var
någonting om enkelheten i att mötas
någonting om värmen mellan händer
och mellan ögon
och om alla de där språken
som inte alls har med ord att göra
-
jag tror det var
någonting om mjukhet utan rädsla
någonting om att våga lita på
och stå kvar
trots nakenhet och dagsljuskontakt
och inte alls gå sönder
jag tror det var
någonting om självklarheter hos drömmar
någonting om att dansa i regnet
och sjunga högt
och att aldrig tvivla på
skrattens förmåga att bygga broar
jag tror det var någonting om att leva

1 kommentar:

  1. Hade gärna velat höra era föredrag, låter som ett fantastiskt intressant ämne.
    Vacker dikt, berörande :)

    SvaraRadera